I tillegg så lanserte Apple ikke mindre enn to utgaver av sin nye iPhone 6 på mandag. Den største, iPhone 6 Plus, har en 5,5 tommers skjerm (dagens iPhone 5S er på 4 tommer) og er en halv millimeter tynnere enn sin forgjenger. Den nye iPhone 6 kommer også med betalingsløsningen "Apple Pay" som integreres med Apples fingertrykksensor. Denne løsningen skal gjøre det mulig å betale med mobilen ved å holde den i nærheten av butikkenes betalingsterminaler. Mobilbetaling, "Near Field Communication (NFC)", representerer en teknologi som allerede brukes i pass og kollektivreisekort ved å kommunisere over radiobølger. Og Nets Norway, som er Norges største aktør på betalingsterminalmarkedet, har over halvparten av deres betalingsterminaler allerede utstyrt med NFC-teknologi.
Det fine med storlanseringer fra høyprofilerte teknologiselskaper er at det skjerper konkurrentene. Det har vi spesielt sett innen bilindustrien de siste to årene. Etter de vellykkede elbillanseringene til Nissan (Leaf) og Tesla (Model S), popper det nærmest månedlig opp nye elbilvarianter fra de store fabrikantene. Både Volkswagen, BMW og Ford har fulgt etter. Det har skapt en "Game Changer" i bilindustrien. Men hva så med våre teknologiske "hverdagsvaner"? Får vi en ny "Game Changer"? Eller vil smartklokkene gå hånd-i-hånd med de nye store telefonene?
Det vil de neste månedene vise.