I fjor høst begynte vi arbeidet med å utarbeide en egen markedsplan for Stranda vidaregåande skule. Det startet med en omfattende SWOT-analyse for hver enkelt seksjon, der skolens lærere analyserte styrker, svakheter, muligheter og trusler for sin respektive seksjon. Deretter plukket de ut minst to konkrete muligheter, i form av tiltak, som seksjonen i fellesskap skulle utføre. Med andre ord så har samtlige lærere vært i sving med på å utarbeide skolens markedsplan.
EN:
Last fall we started working on a Marketing Plan for Stranda High School. We began the process by conducting a SWOT Analysis on each academic teaching unit at our school, where the teachers themselves analyzed the strengths, weaknesses, possibilities and threats concerning their own unit. Their task was then to define at least two possibilities that their unit will pursuit. In other words: All of our teachers have contributed to the making of the school's Marketing Plan.
NO:
Under markedsstrategi så hadde vi definert to konkrete tiltak som rettet seg mot elevrekruttering. Hovedtiltaket var å spille inn en reklamefilm som skulle presentere det beste Stranda vgs har å by på, der også samtlige fem utdanningsprogrammer på skolen ble presentert. Planen var videre å lansere denne i sosiale medier i midten av januar. Under den første planleggingsdagen i januar så avtalte vi hvilke lærere som fikk besøk av Herman, en tidligere elev, som i dette prosjektet både ble kameramann og produsent. Så kjørte vi i gang i uke 2. Onsdag 18. januar ble den lastet opp på YouTube, og spredd rundt i sosiale medier:
Our Marketing Strategy consisted of two inititatives that were aiming to recruit more students to our school. Our main initiative was the making of a commercial film whose objective was to show the very best of what our school has to offer new students, and at the same time present our five academic programs. Our plan was to launch this film on Facebook in mid-January. During our first Teacher Planning Day in January we made a filming schedule for selected classes, and started shooting the very next week. On wednesday January 18th we launched the movie (which can be seen above) on Facebook.
NO:
En av de største satsingene til Stranda vgs er idrettsfag. Her konkurrerer vi med byskolene i Ålesund om elever innen de mest tradisjonelle idrettene som fotball og håndball, mens vi konkurrerer med Molde vgs om de største skitalentene innen langrenn. Stranda vgs er kjent for å ha et fantastisk godt og sammensveiset miljø i sine idrettsklasser. Våre prognoser viser også at andelen med elever som kommer til å søke idrettsfag til neste skoleår kommer til å øke. Ikke bare i vårt fylke, men sannsynligvis også på landsbasis.
EN:
One of our highly valued academic programs at Stranda High School is Sports Education. In Norway you can choose where you want to attend high school, so our biggest competitors are the city schools of Aalesund that offer traditional Norwegian sports majors such as soccer and handball. For cross-country skiers we compete against a high school in the city of Molde. At Stranda High School we are well-known for having a superb class environment in our Sports Education classes. The students are really enjoying themselves.
NO:
Vårt andre markedstiltak i markedsstrategien var spesifikt rettet mot utdanningsprogrammet resturant- og matfag, og i samarbeid med en av skolens ungdomsbedrifter. Sammen med Smelt i hjertet UB har undertegnede og matfaglærer Per Johan Alnes (bildet under) besøkt elever på ungdomstrinnet ved samtlige fem skoler i indre Storfjord; Stranda ungdomsskule, Sunnylven skule, Eidsdal skule, Stordal skule og Valldal skule, og arrangert sjokoladekokkekamp. Studieprogrammet Restaurant- og matfag 1 endte opp med en eneste søker i fjor, og der satser vi naturligvis på en signifikant økning av elevtallet i år.
EN:
Our second initiative in the Marketing Strategy was specifically aimed at recruiting students for our Chef Program, in cooperation with our chocolate-making Student Enterprise Smelt i hjertet UB ("Melts Your Heart Inc"). These students, yours truely and Chef teacher Per Johan Alnes (photo below) have, as Stranda High School representatives, visited five local Middle Schools in order to host Top Chef Chocolate Battles. Our Chef program only had a single applicant last year. It goes without saying that we hope to increase this number significally next year.
Matfaglærer Per Johan Alnes, samt Isabel Rosenvinge, Katrine Mykløen Ødegård og Karina Jøsok (skjult) fra Smelt i hjertet UB på vei inn til en sjokoladekokkekamp på Sunnylven skule.
EN:
Chef teacher Per Johan Alnes, along with Isabel Rosenvinge, Katrine Mykløen Ødegård og Karina Jøsok (hidden) from the Student Enterprise Smelt i hjertet UB, on their way to a Top Chef Chocolate Battle for Middle School students.
NO:
Merkevaren "Stranda vidaregåande skule" hadde skoleåret 2013/14 kun 155 elever, fordelt over fem studieprogrammer. I fjor økte elevtallet til 174 elever, mens til høsten håper vi å øke elevtallet til over 190 elever. Målet med en egen markedsplan for en videregående skole er å bli bedre og mer systematisk i måten vi synliggjør hvorfor en 16-åring skal velge nettopp vår skole. Om du bruker de neste to og et halvt minuttene til å se reklamefilmen ovenfor, så er det lett å skjønne hvorfor :-) Søknadsfristen går ut 1. mars. Dagen etterpå, torsdag 2. mars, får vi fasiten.
EN:
The brand "Stranda High School" had during the school year 2013/14 only 155 students who attended five different academic programs. Last year the number of students increased to 174, while this Fall we hope this number will surpass 190. The purpose of making a Marketing Plan for our high school is to show local 16-year-olds why they shall apply to our school. If you use the next two and a half minutes to see the movie (although it is texted in Norwegian), you will know what I mean :-) The deadline for applying to Norwegian high schools is March 1st. The day after, on thursday March 2nd, the applicant numbers will be ready.