Torsdag ettermiddag skal jeg være gjesteforeleser, via Adobe Connect, til PPU-studenter ved Høgskulen i Volda. Temaet er da entreprenørskap i skolen, og jeg kommer til å bruke det systematiske arbeidet med ungdomsbedrifter som jeg og mine respektive skoler har hatt de fire siste årene som en gjennomgående rød tråd i denne tre timer lange forelesningen (naturligvis med innlagte pauser :-), som jeg tar fra AV-rommet til Sykkylven vgs.
EN:
On thursday afternoon, I will be a guest speaker at a local college, via Adobe Connect. The main topic will be entrepreneurship, and how we teach entrepreneurship to students at the upper secondary level in Norway. I will then use our systematic work with Student Enterprises during the past four years as a recurring theme throughout this lecture.
Et av eksemplene blir denne ungdomsbedriften, Brød-rett-hjem UB, som nå, tre uker før NM, holder på å finpusse standen sin i aulaen på Stranda vgs.
EN:
One of the Student Enterprises that will be mentioned during this lecture is "Brød-rett-hjem UB" ("Bread Directly to your Home Inc"), who are currently putting the finishing touches on their Stand ahead of the National Championship (on April 28th & 29th).
HVA HAR DU FAKTISK LÆRT I ÅR?
Et utfordrende aspekt ved å bruke ungdomsbedrift som metode i faget Entreprenørskap og bedriftsutvikling 1 er å få elevene til å vise hva de faktisk har lært av pensum gjennom sitt arbeid med ungdomsbedriften. Denne uken ga jeg elevene i ENT1 ved Stranda vgs en "Pop Quiz", i form av en digital prøve, fordelt over to forskjellige dobbeltimer, rundt forskjellige temaer fra pensum som de skulle relatere til sin egen ungdomsbedrift. Definisjonen på en "Pop Quiz" er for øvrig: "En uannonsert kort prøve".
EN:
WHAT HAVE YOU LEARNED IN CLASS THIS YEAR?
A challenging aspect of using Student Enterprises as a teaching method is to get students to apply elements from their curriculum into the process of running their respective businesses. So for two consecutive days this week I gave my first-year students at Stranda High School a digital Pop Quiz, involving themes and theories from their curriculum that they had to relate to their experiences with their respective Student Enterprise. The formal definition of a Pop Quiz is:
"A short test given to a class by a teacher, without prior warning or
announcement."