Her er det ingen over og ingen ved siden av i Norge. Tilbringer du mer enn fem minutter face-to-face med Vollvik, så får du rett og slett troen på det han holder på med, selv om du er fullstendig klar over hans økonomiske problemer. Nokså ubevisst så begynner du også å "heie" på han og hans team. Det er en grunn til at hans offentlige profil har 167 000 følgere på Facebook (jeg er for øvrig ikke en av dem). Nå har jeg kjent Idar et par år, så jeg er meget oppmerksom på hans retoriske evner og egenskaper. Men skal en 17-åring lære av den beste "pitcher'n" i landet, så må du ta med hun eller han til Bergen.
2. Nettverk
Betydningen av et godt nettverk er som regel kraftig undervurdert. Vollvik har et enormt nettverk som strekker seg over hele verden. De aller fleste synes attpåtil det er litt stas å ha han i sitt eget nettverk, siden han blir sett på som en person med voldsom utstråling og stor mediatekke. Dette nettverket ser også ut til å alltid redde han ut av vanskelige økonomiske situasjoner. Hva så med 17-åringen i dette tilfellet? Betydningen av et godt nettverk kan være helt avgjørende for ungdomsbedriftens sluttprodukt. De ungdommene som er smarte nok til å lytte til og motta råd og hjelp fra erfarne mennesker i næringslivet er ofte de som stiller best forberedt på en fylkesmesse. Og "de som er best forberedt vinner nesten alltid" (sitat Øivind Tidemandsen).
3. Salgsteknikk
Skal du lykkes med innsalget til en kunde (eller et jurymedlem på Fylkesmessa), må du ha evnen til å fortelle "det viktigste" med stor innlevelse i løpet kort tid, og attpåtil skape litt entusiasme; både rundt dine argumenter og din egen personlighet. Dette er nok en ting som Vollvik er særdeles flink til, og som de aller fleste av oss kan lære noe av ved å observere ham "in action".
4. Internettmarkedsføring
Nå driver Vollvik på med en ekstrem form for internettmarkedsføring, som lett kan gjøre både deg og meg drittlei av Ludostore sine reklamebannere. Men reklamebudsjettet deres er likevel kun på noen hundrelapper per dag, med en omsetning på 25-30 millioner kroner. Da får man ekstremt mye ut av hver markedsføringskrone. Resten handler om kapital, logistikk, innkjøp og lagerføring. Og der har Ludostore.no fortsatt en lang vei å gå.
Undertegnede og min elev, Katrine, fikk også en grundig innføring i Vollvik sin neste store satsing. Han får flere henvendelser hver eneste dag fra gründere rundt omkring i landet som har ideer som de vil ha hjelp til å sette ut i livet; som ønsker han med på laget for å få nettverk og medieomtale på plass. 99% av disse får aldri svar fra Vollvik. Men to av disse henvendelsene har resultert i konkrete forretningsplaner. Vi fikk også møte den unge gründeren av det konseptet som skal lanseres neste år. Vi gikk naturligvis med på taushetsplikt, siden Vollvik i dette tilfellet vil lansere med brask og bram når sluttproduktet står klart.
Om han vil lykkes denne gangen? Det er det ingen som har svaret på ennå. Det er alltid en større sannsynlighet for å mislykkes enn å lykkes. Men han har gjort det før, og kan naturligvis gjøre det igjen.
Vi fikk (naturligvis) litt troen på konseptet ;-)