Denne karen er en av verdens fremste nålevende lingvister, og selv om jeg helt sikkert var innom hans teorier for 18-19 år siden, da jeg studerte både fonetikk og lingvistikk og engelsk mellomfag ved Universitetet i Bergen, så var det først etter PPU-studiene ved Høgskulen i Volda i 2012-14 at navnet Chomsky tok plass i min langtidshukommelse. I januar måned dukket han opp i nyhetsbildet, etter noen krasse uttalelser rundt retningen man nå ser i amerikansk politikk, spesielt med hensyn til utenrikspolitikken.
EN:
This guy, Noam Chomsky, is often referred to as "the father of modern linguistics". Even though he was on my syllabus at college, since I actually studied Phonetics and Linguistics before my English studies at the University of Bergen, he was not introduced to my long term memory until I got my Post Graduate Diploma in Education in 2012-14. In january he popped up in the news, even here in Norway, as he was criticizing the current direction of The US foreign policy.
NO:
Det viser seg nemlig at Chomsky, som fyller 88 år i desember og har vært professor ved MIT (Massachusetts Institute of Technology) i hele 61 år, både er forsker, forfatter, filosof og politisk aktivist. Mannen har vært en av de mest fremtredende samfunnskritikerne i amerikansk politikk helt siden Vietnamkrigen. I fjor lanserte tre amerikanske filmskapere filmen "Requiem For The American Dream" som er en dokumentarfilm der Noam Chomsky, filmet gjennom tre år, forklarer både forløpet til og konsekvensene av at der er en bevisst konsentrasjon av rikdom og makt i hendene på noen få utvalgte i USA.
EN:
In fact, Chomsky, who turns 88 in december and has been a Professor at MIT for 61 years is, in addition to a reknown linguist, also a cognitive scientist, a philosopher, an author and a political activist. This man has been a leading critic of US foreign policy and neoliberalism since The Vietnam War. Last year three US filmmakers launched the documentary "Requiem For The American Dream", where they interviewed Chomsky over a time span of three years on what he believes to be the defining characteristic of our time: The deliberate concentration of wealth and power in the hands of a select few.
NO:
I år er jeg også tilbake som språklærer ved Stranda vgs. Det blir første gang på tre år at jeg underviser i programfaget Internasjonal engelsk. I tillegg til de definerte kompetansemålene fra Utdanningsdirektoratet, som går på språk og språklæring, kommunikasjon, samt kultur, samfunn og litteratur, så har jeg et soleklart mål om å heve den språklige kompetansen til hver enkelt av mine 16 elever i løpet av skoleåret. Med andre ord: Hver elev skal bli flinkere å uttrykke seg, både rent språklig og strukturmessig, i juni 2017 i forhold til status quo. Det er målet!
I den første skriftlige oppgaven de fikk ga jeg derfor tilbakemelding på fire parametre: språklig flyt, grammatikk, rettskriving og struktur. Og for å evaluere hver enkelt elev sin nåværende forståelse og analytiske evne kjørte jeg altså på med Chomsky og hans "Requiem For The American Dream", hvor elevene skulle gi meg et sammendrag på cirka en side. Med utgangspunkt i disse seks parametrene fikk hver enkelt elev beskjed om hva vi to i fellesskap skulle jobbe litt ekstra med gjennom året for at nettopp han eller hun skal klare å heve sitt engelskspråklige kompetansenivå.
EN:
This year I am also an English teacher at Stranda High School. For the first time in three years I will be teaching a class in International English. In addition to the defined Competence Criteria for this class, my personal goal is to develop a broader language competence within the english language for each of my 16 students throughout this school year. In other words: My goal is that each individual student will improve their linguistic and structural competence of english.
For their first assignment, I gave individual feedback on four different parameters: Flow of language, grammar, spelling and structure. In order to evaluate each and everyone's current understanding and analytical skills, they were also told to give a one-page summary on the Chomsky documentary "Requiem For The American Dream". On the basis of these six parameters I gave each student feedback on which parts of their current english competence we had to work on this year in order to "raise the bar".
I will let you know how that worked out in June 2017 ;-)